6 km opp - 6 stavtak ned

Skjerveknatten får egen skiløype

Årets siste nyhet på løypefronten er at vi har fått til en strålende topptur. Ikke til hvilken som helst topp, vi snakker om selveste Skjerveknatten!

På ettervinteren er det slett ikke uvanlig å se skispor eller trugespor på skaran der oppe, men skuterspor - det er noe helt nytt. Fra Skjerva sag er det 6 km opp til toppen, men ned igjen sier vi for moro skyld at det er 6 stavtak...

Sør-, nord- og østsida av «Knatten» er bratt nok, selv på sommerstid. Men fra vest har vi funnet en veldig god trasé, der høydemeterne fordeler seg like pent som et stille snøfall i vinterkulde. Der skal det være mulig for alle, uansett skiferdigheter, å komme både opp og ned. Har du godt feste, påstår vi at du kommer opp UTEN å gå fiskebein.

Turen går over Skjerva til Nordengen (eller gjennom Skjervehagan), og videre innover Skardbrennvegen til Hvalstikket. Fra Hvalstikket fortsetter turen på Skardbrennvegen opp Mannefallet og til et nytt løypekryss, som vi har kalt «Skalbrenna». Der viser løypeskiltet at vi allerede er over halvveis på turen. Vi tar til høyre sørøstover på skogsbilveg i helt ny trasé mot Sauebingen. Herfra stiger det jevnt og trutt i småkupert terreng opp til myrene sør for Helvete (!), før vi starter på siste stigningen mot Stormyra 660 m.o.h. Langs denne stigningen er det flere flotte utsiktspunkter i sørlig og vestlig retning. Fra Stormyra går vi enkelt bort til foten av Skjerveknatten. Den aller siste stigningen er smalere og i skrått terreng, men byr på flott utsikt ned på Våja, Skyten og Grøa før vi når toppen, 678 m.o.h.

Følg med på Facebook - Skjerva løypelag vil annonsere servering på toppen på en utvalgt dag til vinteren.

Hans Morstad ser etter noe tørt under dugnaden i siste bakken mot toppen av Skjerveknatten. Løypetraseen skimtes til høyre i bildet

Bikkjer i løypa: en liten hvilepause på løypas mest spektakulære sted, under 50 m fra toppen

Trinnvis stigning: det er flere «hyller» på veien opp mot Stormyra, der man får litt avveksling på turen opp, og mister farten naturlig på veien ned